דר יואב ירון לוגו מוקטן-120

השתלת שיניים

תוכן עניינים

כל מה שחשוב לדעת לפני השתלת שיניים

מאמר מאת: ד"ר יואב ירון

רבים מהאנשים סובלים משיניים הרוסות וחלשות. במקרים רבים, ובמיוחד סביב גיל מתקדם יותר, עלולות השיניים ליפול, להישבר או לחלות עד כדי כך שיש לעקור אותן.
השתלת שיניים היא הפתרון המושלם למצבים אלו, שכן בזכותה ניתן להתהדר שוב בשיניים בריאות, יפות, שלמות ולבנות. במאמר זה, נפרט הכול אודות השתלות אלו, סוגי ההשתלות והשתלים, הליך הטיפול ולמי בדיוק הוא מתאים.

מהי השתלת שיניים?

השתלת שיניים היא תחליף מצוין לשיניים שנשרו או אינן יכולות לתפקד עוד כהלכה. זהו ניתוח המתרחש בחלל הפה, שבו מוברגים שתלים אל תוך עומק הלסת, עד לעצם. תפקידם של שתלים אלו הוא להחליף את שורש השן שניזוק, והם מקובעים במקומם כהתקני קבע. מעל שתלים אלו, ניתן לבנות את השיניים המלאכותיות, העשויות מחרסינה, ובכך לזכות בפה מלא שיניים חזקות ומתפקדות, בעלות מראה טבעי ועמידות מצוינת.

סוגי שתלים

ישנם סוגים רבים של שתלים המתאימים לחלל הפה, העשויים מחומרים שונים, בגדלים וסוגים שונים. מרבית השתלים עשויים מטיטניום – חומר מתכתי חזק המשתלב בטבעיות עם גוף האדם או מזירקוניה – חומר דמוי יהלום מלאכותי, בעל עוצמה חזקה ועמידות מוגברת. כלל סוגי השיניים המלאכותיות, נבדלים אחד מהשני בתקנים שלהם; קיים תקן שתלים אמריקאי, אירופאי ואף ישראלי, העומד פעמים רבות באיכותם של מתחריו האמריקאיים והאירופאיים.
בנוסף, קיימים סוגים שונים של שתלים, המתאימים למצבים השונים, נרחיב עליהם מעט:

שתל בורג:

הקלאסי והנפוץ שבהתקנים, מגיע בדרך כלל בגודל של 10 מ"מ. בתחתית השן המלאכותית מחובר בורג, המגיע בצורת קונוס או צילינדר. ניתן להבריגו בקלות לתוך ההתקן שהוכן לו מראש בצמוד לעצם הלסת, ובכך לדמות מראה טבעי.

שתל להב:

התקן המיועד לאנשים בעלי עצם צרה מאוד. בשונה מהתקן הבורג, התקן זה הוא שטוח ודק במיוחד, כדי להשתלב במצבים שבהם שטח העצם מוגבל.

שתל קצר:

התקן נוסף המיועד לבעלי לסת דקה. כדי לא לפגוע בעצב המרכזי שמתחת ללסת התחתונה או בחלל הסינוס הצמוד ללסת העליונה, מושתלים התקנים אלה, אשר להם מבנה קצר יותר של 5 מ"מ בלבד.

שתל דיסק:

אלטרנטיבה נוספת לבעלי העצם הדקה: שתל בעל צורת דיסק, שעליו נמצא ההתקן המתחבר ללסת, ואותו ניתן לחבר בזווית קלה כדי לאחוז בעצם בצורה חזקה יותר.

שתל זיגומטי:

זהו התקן המיועד לאנשים הסובלים מחוסר עצם, ואינם יכולים או רוצים לעבור תהליך עיבוי, וכן עלולים לדחות שתל דנטלי רגיל. מדובר בשתל טיטניום ארוך מאוד (3-5.7 ס"מ) המיועד לחיבור לעצם הלחי, תוך עקיפת עצם הגולגולת.

שתל המתאים להרמת סינוס:

כדי למנוע ניתוח סטנדרטי של הרמת סינוס, התקנים חדשניים אלו מאפשרים את ביצוע ההליך דרך השתל עצמו, ומעליו להתקין את השן המלאכותית.

למי מתאימה השתלת שיניים?

למעשה, ההליך מתאים כמעט לכל מי שאיבד את שיניו, או מתמודד עם שיניים הרוסות ביותר המיועדות לעקירה או נמצאות בחשש לנשירה. אובדן השיניים יכול להיגרם מפאת הגיל, מפגיעה כמו תאונה או מחלה, או מהזנחה מתמשכת, הגורמת בסופו של דבר לפגיעה משמעותית בשיניים. החיים ללא שיניים, או לחלופין, עם שיניים לא מתפקדות, הם מאתגרים ומאוד לא נוחים. מלבד הפגם האסתטי, הדבר מקשה על המטופלים לדבר, לאכול ולהתנהל כראוי.
בעבר, לא היו קיימים פתרונות מספקים לבעיה זו, ואנשים רבים נאלצו ללמוד לחיות ללא שיניהם, או שהשתמשו בהתקן תותב שיניים, שהיווה פתרון מספק אך לא מאוד נוח לתופעה.
כיום, קיימת טכנולוגיה מתקדמת להשתלות השיניים השונות, שבאמצעותה ניתן להתמודד עם תופעות הנשירה והפגיעה בשיניים באופן הטוב ביותר.

לפני ניתוח

ההליך אינו פרוצדורה פשוטה, וכורך הכנות חשובות מראש המשפיעות משמעותית על הצלחתו.
תחילה, על המטופל לעבור בדיקה קלינית ואנמנזה רפואית, כדי לאמוד את מצבו. הרופא יבצע צילומי שיניים, מסוג רנטגן, CT ופנורמי, כדי שניתן יהיה להכין תוכנית עבודה ולהתאים את הטיפול ללסת המטופל.
אם המטופל מעשן, חשוב מאוד שיפסיק. עישון עלול לפגוע במהלך הניתוח ותוצאותיו, שכן הוא פוגע בחניכיים, דבר העלול להפריע לקליטת השתלים. חשוב שלא יחזור לעשן לאחר הניתוח, שכן בשלב זה השתלים עדיין לא נקלטו לחלוטין.
מטופלים אשר להם כמות עצם קטנה ביותר, או לחלופין, עצם פגומה או שבירה, יאלצו לעבור טיפולים משלימים לפני או במהלך הניתוח.

הרמת סינוס היא הליך שבו מושתלת עצם או תחליף עצם בלסת העליונה, וזאת כדי לאפשר בסיס מספק לשתלי השיניים שעתידים לבוא.
השתלת עצם היא טיפול לבעיה דומה – מחסור בכמות מספקת של עצם,  במהלכה מושתלת עצם. לאחר שהעצם מושתלת, היא מכוסה בשכבת ממברנה עשוית קולגן, אשר שומרת על העצם החדשה שהושתלה.

כיצד מתבצע הניתוח - תהליך ההשתלה

לפני הניתוח, מבוצעת הרדמה, שמטרתה למנוע את תחושת הכאב במהלכו. בדרך כלל, זוהי הרדמה מקומית, המתקבלת בזריקה לחניכיים, או מספר זריקות, בהתאם למקומם של השתלים בלסת. במקרים חריגים, שבהם המטופל חש חרדה רבה, ניתן לבצע את הניתוח גם בהרדמה כללית, או להשתמש סדציה.
לאחר ביצוע ההרדמה כהלכה, ניתן להתחיל בשלבי הניתוח:

החדרת השתל

השתל, כלומר, הבסיס שעליו מוצבת השן המלאכותית, מוחדר אל תוך החניכיים, הישר אל פנים עצם הלסת (או העצם שהושתלה במיוחד), בצורה שלא בולטת אל מעל לחניכיים. בדרך כלל, נסגר הפצע הנגרם מפעולה זו בתפירה על ידי הרופא. מעל השתלים שבאזור השיניים הקדמיות, מחוברות שיניים זמניות, העשיות מחומר אקרילי.

חשיפת השתל

כשלושה עד שישה חודשים לאחר החדרת השתל, הרופא חושף אותו ומתקין מעליו כיפת מתכת קטנה. מטרתה להקל על תהליך הריפוי של החניכיים (אשר מתקשות להירפא מסביב לשתל הספירלי) וכמובן להכין כל שתל להתקנת השן המלאכותית שעתידה להתברג מעליו.

התקנת הכתר

הכתר אשר הותאם מראש למטופל מבחינת גודלו, צורתו וצבעו, מותקן מעל השתל. זוהי למעשה השן המלאכותית, בעלת המראה הטבעי והבריא.

הוראות למטופל כיצד יש לנהוג לאחר ניתוח השתלת שיניים

כדי להבטיח את הצלחתו והחלמתו בצורה הטובה ביותר, חשוב להקפיד על מספר כללים לאחר הניתוח:
– במשך כשעתיים לאחר סיומו, חשב להקפיד שלא לאכול ולשתות. ניתן לשוב לתפקוד רגיל כאשר חולפת השפעתו של חומר ההרדמה.
– חשוב להקפיד לאכול מזון רך בלבד, בימים שלאחר ההשתלה ולהימנע לחלוטין מלעיסה בכוח.
– כמו כן, בימים שלאחר הניתוח מומלץ להימנע מפעילות גופנית מאומצת מכל סוג שהוא.
– חשוב לשמור על היגיינת הפה באופן מוקפד ביותר ולהקפיד על צחצוח שיניים במברשת עדינה, ניקוי בחוט דנטלי ובקיסמים מתאימים לכך.
– חשוב להגיע בחודשים שלאחר הניתוח לפגישת ביקורת אצל הרופא, בהתאם להוראותיו, גם אם לא נגרמה תופעה חריגה כל שהיא.

תהליך ההחלמה לאחר השתלת שיניים

כמה זמן לוקח לשתלים להיקלט?

לאחר ניתוח ההשתלה, קיימת תקופת החלמה שבה נקלטים השתלים, נרפאים ומתאחים הפצעים מסביבם. תחילה, ייתכנו כאבים (במיוחד לאחר שמסתיימת השפעת החומר המרדים), נפיחות, אודם בחניכיים ודימומים מהאזור. תופעות אלו אורכות לרוב כמה ימים בלבד, אחריהם חולפים הכאבים, והרקמה אשר סובבת את השתל מבריאה. עם זאת, לשתל עצמו, הנמצא בפנים החניכיים, לוקח זמן רב יותר להיקלט לחלוטין במקומו, מדובר כל כ-3 חודשים בלסת התחתונה ועל כ-6 חודשים בלסת העליונה. לאחר שהוא מתאחה לחלוטין, התחושה סביבו היא טבעית, כמו שן רגילה.

מהם אחוזי ההצלחה של הניתוח?

ברוב המוחלט של המקרים, הניתוח נוחל הצלחה ולא גורם לסיבוכים מיוחדים, עם כמעט 100% הצלחה. במקרים שבהם הוא אינו צולח, הדבר נגרם בדרך כלל מעישון (גורם המכפיל את כישלונות הניתוח) , סוכרת לא מאוזנת, מחלת חילוף חומרים, צריכת אלכוהול גבוהה, הידלדלות קיצונית של עצם הלסת, מחלת חניכיים לא מטופלת או היגיינת פה שגוייה.

כיצד נזהה סימנים של דחיית שתל?

כיצד נדע ששתל נדחה ואינו נקלט באופן תקין? סימני דחיית שתל שיניים יכולים להתגלות ב-45 הימים הראשונים לאחריו (תופעה המכונה "כישלון מוקדם"), בעזרת תופעות גלויות לעין – נפיחות בנקודה המנותחת שאינה עוברת לאורך זמן, תזוזה וחוסר יציבות של השתל, כאב מתמשך (במגע וללא מגע) והפרשת מוגלה.
ייתכנו גם מקרים, המכונים "כישלון מאוחר", שבהם מתפתחת דלקת איטית מאוד, לאורך 5 עד-10 שנים, אשר גורמת לדחיית השתלים. מכיוון שהסימפטומים של דלקת זו דומים מאוד לאלו של דלקת חניכיים "רגילה" (דימום, אודם בחניכיים) קשה מאוד למטופלים לגלותה בזמן. כדי למנוע מצבים אלו, חשוב להגיע לביקורת קבועה אצל הרופא המטפל, אשר יכול לאבחן בעיה זו ולעצור את הידרדרותה בזמן.

האם יש הבדל בהצלחה בהשתלה בלסת עליונה לעומת תחתונה?

כאמור, ללסת התחתונה יכולות החלמה מהירות משל העליונה, וזאת מכיוון שעצם הלסת התחתונה בנויה באופן צפוף יותר מהעליונה, ה"אוורירית" יותר. בהתאם לכך, חשוב להקדיש תשומת לב יתרה להחלמתם של שתלים בלסת העליונה. יש לציין שלמרות זאת, אין הבדלים ממשיים בין שתי הלסתות סביב הצלחת הניתוח.

סיבוכים אפשריים של הניתוח

בדומה לניתוחים רבים אחרים, גם להליך השתלת השיניים קיימים סיבוכים אפשריים:
זיהום – הליך הניתוח כולל את פציעת הלסת. סביב פציעה זו עלול להתפתח זיהום: בדרך כלל זהו זיהום שטחי וקל, אך במקרים נדירים ביותר מתפתח זיהום כבד שיכול לחדור לזרם הדם ומצברי הלב, ולכן מהווה סיכון כבד.
דימום – מאחר ומתקיימת פגיעה ברקמות, נפתחים כלי הדם בחניכיים וייתכן מאוד דימום מקומי. בדרך כלל זהו דימום מתון, המתרחש בתקופה שלאחר הניתוח. אם קיים דימום כבד, ייתכן שיידרש ניקוז של הדם. במקרים נדירים ביותר, הדימום יתחיל כמה ימים או שבועות לאחר הניתוח.
סיבוכים של הרדמה – בקרב אנשים הרגישים מאוד לחומר ההרדמה, עלולה להתחיל תגובה אלרגית. שוק אנפילקטי, כלומר, ירידת לחץ דם קיצונית, ייתכן גם הוא, אך במקרים נדירים ביותר.

סיכונים של השתלת שיניים

בנוסף לסיכוני הליך הניתוח, קיימים גם סיכונים הקשורים בהשתלת השיניים עצמה:
פגיעה עצבית – כתוצאה מפגיעה בעצבים הפנימיים, עלולה להיגרם פגיעה תחושתית: תחושת "נמלול", אובדן התחושה בפה ואובדן חוש הטעם. בדרך כלל, פגיעה זו היא תופעה חולפת שעוברת עם הזמן.
זיהום באזור הסינוס – אם חודר השתל לחלל הסינוס, עלול להיגרם זיהום בסינוסים, דבר הגורם לדלקות וסיבוכים.

שיטות להשתלת שיניים

השיטה הקלאסית

שיטה זו דוגלת בשני שלבי טיפול: בשלב הראשון מתקיים הניתוח שבו מושתלים שתלים דנטליים. לאחר זמן החלמה והתייצבות ממושכים, נחשפים השתלים שהושתלו, ועליהם מוברגים בשלב השני, כתרי השן- השיניים המלאכותיות שנבנו במיוחד.

שיטות להשתלת שיניים ביום אחד

העמסה מיידית:

שיטה זו מתאימה למטופלים שאיבדו את מרבית שיניהם. היא מתאימה להתקנת שתלים רבים בעת ובעונה אחת, ובה מתקינים כתרים זמניים במקומות הבולטים והקדמיים, המוחלפים בהמשך בכתרים הקבועים. בשיטה זו מתבצע מהפך של ממש, כאשר תוך כמה שעות, מטופל חסר שיניים יכול לצאת מהמרפאה עם פה מלא שיניים.

All in 4 (4 שתלים):

בלסתות מסוימות לא קיים מקום רב לשתלים. בדרך כלל מבוצעת במצבים אלו בניית עצם, אך אם הדבר לא אפשרי או לא רצוי, ניתן להשתמש בשיטת "all in 4", שבמהלכה מותקנים 4 עד-6 שתלים באופן אלכסוני, המאפשרת בניית שיקום תותב מתברג מעליהם. בדרך זו ניתן למלא את הפה בשיניים מלאכותיות תוך שימוש במינימום שתלים ולבצע השתלת שיניים ביום אחד תוך מינימום התערבות כירורגית ובהליך מהיר יותר.

השתלת שיניים בחולים כרוניים

ישנן מחלות כרוניות אשר עלולות לפגוע בסיכויים להצלחת הטיפול, למנוע אותו או להקשות עליו. בחולים במחלות אלו, לעיתים יש צורך בתרופות כמו: תרופות לב, לחץ דם, תרופות נוגדות קרישה, קרדיאליות וסטרואידים, העלולות לפגוע בהצלחת הטיפול.
בנוסף, מחלות כמו אוסטאופורוזיס וסרטן גורמות למחסור ודלילות עצם, ובקרב מושתלי איברים קיימת סכנת דיכוי חיסוני וזיהום.
לכן, חשוב ליידע את הרופא טרם הטיפול על כל בעיה רפואית, כדי שידע להיערך בהתאם.
בתחום השתלת שיניים לא קיימת התמחות רפואית ספציפית – מדובר בעניין של למידה וניסיון. מאחר שבחירת הרופא הנכון היא מדד משמעותי להצלחת הטיפול, חשוב מאוד לבחור ברופא עם הניסיון המתאים, אשר ביצע טיפולים רבים מסוג זה בעבר, וכמובן, בעל הכשרה וטכנולוגיה מתאימה למקרה.

שאלות ותשובות על השתלת שיניים

הדבר תלוי בסוג ההשתלה. בשיטה ה"קלסית" התהליך יכול לעלות על חצי שנה, שכן לאחר הניתוח קיימת תקופת החלמה שרק בסיומה, לאחר חשיפת שתלים, ממשיכים לשלב הצבת הכתרים.
ישנן שיטות שבהן ניתן לעבור את כל התהליך (מלבד שלב הייעוץ והתכנון כמובן) תוך יום אחד בלבד, ולאחר כמה ימי החלמה כבר ליהנות מתוצאות הטיפול.

למרות שרוב האנשים יכולים לעבור את התהליך- ישנם כמה מקרים שבהם לא ניתן לבצע את הטיפול. ההשתלה לא מיועדת לילדים מתחת לגיל 17, שעצמותיהם טרם סיימו לצמוח. בנוסף, לא ניתן לבצע את הטיפול בחולי סוכרת שאינה מאוזנת, בבעלי מחלה כרונית בדם או בלסתות.

כל תהליך נמשך בהתאם לסוגו, מורכבותו ומצב המטופל. במקרים רבים, לאחר שלב הייעוץ עם הרופא ועד תחילת הטיפול, נדרשות בדיקות וצילומים, שמטרתן לתכנן את הטיפול הנכון ולהכין את החומרים המדויקים עבור המטופל. ההחלמה במקרים מסוימים יכולה לקחת מספר ימים בלבד, ואילו במקרים אחרים, כמו בטיפול הקלסי, שבו מחכים להחלמה מלאה והיקלטות השתלים, היא עלולה לקחת גם מספר חודשים. לכן, כלל התהליך יכול לקחת החל מימים ספורים ועד מעל לשנה, במקרים רבים אחרים.

בדומה לכל ניתוח כירורגי אחר, שבו נעשית מעין "פציעה" של הגוף, גם כאן התהליך עלול להיות כרוך בכאב. במהלך הניתוח עצמו, שמבוצע בהרדמה, לא מורגש כאב, אך לאחר שמסתיימת השפעתו של חומר ההרדמה, ייתכן כאב שנמשך בדרך כלל כמה ימים בלבד, אך במקרים אחרים, עלול להימשך גם כמה שבועות. בנוסף, אם מבוצעים ניתוחים משלימים להתאמת חלל והפה והעצמות, ייתכנו גם כאבים חזקים אחרי השתלת עצם, הליך הרמת סינוס סגורה או הרמת סינוס פתוחה.

 לסיכום, השתלת שיניים היא תהליך מתקדם בעל יתרונות רבים, המהווה אלטרנטיבה מוצלחת לשחזור השיניים. מאחר שישנן שיטות טיפול מגוונות, הוא מתאים לטווח רחב של מטופלים. מידע נוסף בנושא השתלת שיניים ניתן למצוא באתר משרד הבריאות.

 

 

ד"ר יואב ירון

ד"ר יואב ירון

מעל 20 שנות נסיון ברפואת שיניים, מנהל הרפואי של מרפאת שיניים בגני תקווה. ד"ר יואב ירון בעל ניסיון רב באסתטיקה ושיקום הפה, דוגל בחדשנות ומשלב בין טיפול מקצועי ומיומנות גבוהה לבין שימוש במכשור חדשני וחומרי גלם איכותיים. במרפאתו מעסיק ד"ר יואב את מיטב המומחים בתחומי ההתמחות השונים כדי לתת את הטיפול המיטבי והרחב ביותר למטופליו.